Dit wordt aangeboden door

Zie ook

Mindcool: een op mindfulness gebaseerde systeemgroepstherapie ten behoeve van aandachtig ouderschap




Een systeemtherapie ten behoeve van aandachtig ouderschap: ouders trainen in groepsverband om op een onbevooroordeelde manier met eventuele problemen van hun kind om te gaan en acceptatie en mededogen in hun opvoeding te brengen.
De groepstherapie ‘Mindcool’ sluit nauw aan bij de Mindfulness-training zoals ontwikkeld door Jon Kabat Zinn. Deze is gebaseerd op een combinatie van Westerse kennis over stress en Oosterse Boeddhistische principes.
De therapie is bedoeld voor ouders van kinderen met psychiatrische problemen (bijvoorbeeld ADHD, autisme, gedragsproblemen), en voor problemen in de relatie tussen ouders en kinderen (bijvoorbeeld veel ruzies). Kalm blijven bij stress in ons doel:

“ Keep your mind cool”

Therapeuten Saskia van Deursen en Marieke Römer werken vanuit het concept ‘mindfulness’, hetgeen betekent: doelbewust aandacht geven, zonder oordeel, in het huidige moment.
Het programma bestaat enerzijds uit psycho-educatie over het effect van stress op de opvoeding en anderzijds uit oefeningen in aandachtig ouderschap. Het is de bedoeling om deze vooral thuis te oefenen. Hierdoor ontwikkelt u een buffer tegen stressvolle opvoedingssituaties en brengt u kalmte in uw gezin.
U leert goed voor uzelf te zorgen, de basis van goed ouderschap. Tevens leert U op een onbevooroordeelde manier met eventuele problemen van uw kind om te gaan en acceptatie en mededogen in uw opvoeding te brengen.
Mindfulness verbetert de aandacht en concentratie en vermindert impulsiviteit, agressie en andere gedragsproblemen. Het helpt bij fysiologisch herstel van de door chronische stress verstoorde neuro-hormonale balans.

De volgende oefeningen komen aan bod:
• Begeleide aandachts- en concentratieoefeningen
• Bewegingsoefeningen
• Oefeningen om het bewustzijn in het dagelijks leven te vergroten.
• Uitwisselen van ervaringen in de groep
U krijgt tevens hulpmiddelen en opdrachten om thuis te kunnen oefenen (1 uur per dag!).

Effecten
Deze behandeling is onderdeel van een wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van mindfulness, wat plaatsvindt in samenwerking met prof. Susan Bögels, hoogleraar orthopedagogiek en werkzaam bij Virenze en de Universiteit van Amsterdam (http://www.uva-virenze.nl).
Uit eerder wetenschappelijk onderzoek blijkt de therapie de volgende effecten te hebben:
• Blijvende vermindering van lichamelijke en psychische klachten
• 50% minder terugval na depressie
• Beter kunnen ontspannen
• Meer energie, levenslust en geluk
• Beter om kunnen gaan met stressvolle gebeurtenissen en moeilijke situaties in gezin en opvoeding
• Beter om kunnen gaan met problemen bij het kind
• Betere relaties tussen ouder en kind
* Betere relatie tussen de ouders/partners

Duur
Deze intensieve therapie bestaat uit 8 bijeenkomsten van 3 uur per week

Start
De training vond wekelijks plaats op dinsdagochtend.  Tijdstip: 9.00 – 12.00 uur
Aantal deelnemers: maximaal 16

Momenteel zijn er tijdelijk geen bijeenkomsten.

Kosten:
€ 50 voor werkboek en CD’s.

Aanmelding
Voorafgaand aan de groepstherapie zal er een intakegesprek plaats vinden met de therapeuten, waarin de indicatie zal worden bekeken en waarin voorlichting zal worden gegeven over mindfulness. U kunt zich aanmelden bij: Ellen Volkers (secretaresse Lorentzhuis) tel: 023-5310346 (van maandag t/m donderdag tussen 10.00-12.00 u)

Verwijzing:
U heeft een verwijzing nodig van de huisarts, psycholoog of specialist.

Ervaringen van deelnemers, ouders:

WAT MINDFULNESS VOOR MIJ BETEKENT:
“ Luisteren en kijken naar je kind…de rust die het geeft als je ziet dat zij in hun eigen tempo groeien, dat geeft jou als ouder kalmte en vertrouwen. Vooral als de drukte van de dag en de buitenwereld je voorschrijft dat het allemaal anders zou moeten”.

“ Het heeft mij rust en tijd gegeven..hoe gek dat misschien ook klinkt….het is oefenen en oefenen en dan kom je er vanzelf. Zo zat ik laatst in het ziekenhuis te wachten op de operatie van mijn zoon. Vroeger had ik mijzelf opgevreten van de zenuwen en steeds naar de klok gekeken. Nu dacht ik: “ik ga gewoon mijn ademhalingen tellen.” De kalmte die dat gaf….en je oordeelt veel minder. Wij moeders met kinderen die soms zo moeilijk zijn, je vindt jezelf steeds te kort schieten. Nu niet meer . Ik denk het is goed zoals ik ben en de kalmte die ik heb straal je weer uit naar je kind en anderen in je leven en dan gaan dingen veel positiever.”

“ Dat ik mij meer bewust ben geworden…..Elke dag ga ik wel naar mijn ademhaling met mijn aandacht. Ademen doe je automatisch, maar als ik er even op let word ik rustiger en kun je weer verder met de dagelijkse frustraties. En ik slaap weer goed sinds jaren.”

“Laatst zei een andere moeder op school over mijn kind.: ‘wat een rustig kind…dat is vast omdat hij zo’n rustige moeder heeft’. Zo leuk ….dat is echt door de mindfulness!”

“ Bewustwording door ontspanning en ontspanning door bewustwording…..en ontspanning door naar je hele lichaam te gaan. Ja, je lijf met aandacht onderzoeken dat is het belangrijkste voor die ontspanning. Na de mindfulness kijk en luister je anders naar je kind. Kijken en luisteren ….zo belangrijk en dat geeft ook kalmte. En de zin ‘ het is zoals het is’ is mijn lijfspreuk geworden , daar heb ik zoveel aan , elke dag weer, het is accepteren…..Dat deed ik altijd al wel, maar nu toch anders, bewuster…..stilstaan bij het moment.”

“Het paard wil graag harder gaan, de ruiter voelt dat en trekt het bit juist aan, vaak een primaire reactie, dit werkt juist averechts, het paard wordt ongedurig en gaat meer trekken. ‘Mindful parenting’ is als de ruiter juist ruimte geeft aan de teugels, het paard voelt dit, wordt rustiger en gaat juist ‘het bit zoeken’. Gewend als het is aan die structuur.”

“ Een cadeautje, dit inzicht. De wereld om mij heen verandert niet, in welke modus ik ook opereer. De wereld blijft wie ze is, alleen zie ik haar anders.”

“De wekker, die doorgaans gepersonifieerd wordt door mijn twee zoetjes van kinderen, ging te laat vandaag. De oorzaak en gevolgregel dient zich dan vaak in volle hevigheid aan. Of heet dat Murphy’s law? Een exploderend koffiezetapparaat, de kat die vannacht opeens niet zindelijk bleek, sleutels zoek; hakken in het zand van alles en iedereen…Ik opereer in de ‘drukke-doe-modus’.
En nu?
De feiten liggen nog steeds, net als vanochtend, klaar om achterna gehold te worden. Maar ik zit in de zon. Op de achtergrond doet een verdwaalde vogel erg zijn best. Onder de rand van mijn zonnebril wordt ik verblind door een fanatieke zonnestraal. Ik draai mijn hoofd weg en zie hoe de schuimkraag op mijn zojuist gemaakte cappuccino zich langzaam vermengt met de koffie eronder. Ik ben me ervan bewust en geniet. Mijn ‘rustige-zijn-modus’ heeft even gewonnen!”

“Zo leerzaam zo’n groep , de verhalen over je kind delen. Je bent er niet eenzaam meer mee in zo’n groep. Na de ‘Mindful parenting’ zijn wij dan ook zelf doorgegaan , een keer in de maand…”

“ Voor mij is de strekking van mindfulness: ’het paard het bit laten zoeken’. Ik ga minder met kracht sturen en ik reageer nu minder snel in moeilijke situaties met mijn zoon.. Eerst even kijken en met de beweging meegaan, kijken welke kant het opgaat, mijn reacties uitstellen, dan zie ik meer mogelijkheden en begrijp ik mijn zoon beter. Het is net alsof ik vóór de mindfulness een verkeerd aangemeten bril ophad en nu de bril heb die voor mijn ogen geschikt is….en dus helderder zie.”

“ Die houding van heel goed naar je kind kijken, de lichaamstaal, dat betekent ook dat het je soms confronteert met dingen die je liever niet wilde zien. Dat is toch belangrijk, en gezond, anders krijg je misschien hoge bloeddruk, of spierpijn. Want die dingen zijn er, ook als je ze niet ziet! “


Ervaringen van deelnemers, kinderen :

Floris, 10 jaar, vertelt dat hij als ‘problemer’ heeft:" Ik heb miljarden gedachten in mijn hoofd, ik word er zo moe van. Ik heb weinig vrienden, slaap slecht , kan me moeilijk concentreren, en heb snel en veel ruzie. Door mijn problemer te tekenen merk ik dat de ruzie in mijn hart zit. En als ik mijn ademhalingen tel, kan ik beter rustig blijven in mijn hart en hoofd en heb ik minder snel ruzie.”

Denise, 12 jaar: "Een kind uit de klas pakte mijn potlood en gum, ik werd boos en wilde naar de juf gaan, maar toen deed ik de SAL ( = Stop Adem Lichaam, een speciale oefening) en ik kon naar mezelf kijken en ik dacht, zo erg is het niet. Daarna kon ik het met het meisje uitpraten."

De vader van Denise vertelt dat hij met haar op een beurs loopt en dat ze onrustig is als een stuiterbal. Hij heeft daar last van, wordt geïrriteerd en wil haar van zich af duwen. Denise zegt: " Pap zullen we een SAL doen"?
Ze staan even stil en gaan naar de ademhaling en hun lijf. Dat verandert veel. Vader : " Ik word rustiger en Denise ook, ze plakt minder om me heen. We lopen samen weer verder."

Moeder: "Ik ben minder op de automatisch piloot, doe dingen met meer aandacht en mijn dochter kan dingen beter benoemen, het helpt haar te zeggen waar ze bijvoorbeeld verdriet voelt in haar lijf, dan kan ze er beter mee omgaan."

Wim, 11 jaar, heeft voor het eerst zijn zus niet meer lastig gevallen s ‘ochtends. Hij heeft een briefje opgehangen op de ijskast, 'SAL zus', waarmee hij zichzelf herinnert. Moeder heeft hem een groot compliment gegeven. Nu pest hij niet meer elke dag zijn zus vertelt moeder. Dit was een automatisch patroon. Wim zei op een dag: “Ik weet niet eens meer hoe het moet mam."
 

Terug naar Systeemtherapie